ES 24 (KA)

Tid og sted

Fredage kl. 13–15, første gang d. 6/9, sidste gang d. 13–12

Lokale 24.0.07

Semesterplan

6. september

I timen diskuterede vi, hvilke emner, der skulle tages op i løbet af semestret. Følgende punkter blev foreslået:

  • Soldaterlatin (Rebecca)
  • Middelalderlatin (Jonas) – hvordan adskiller det sig fra klassisk
  • Italiske sprog (særlig venetisk; umbrisk); læs kapitel i Thomas’ bog
  • Indflydelse fra andre sprog – græsk, etruskisk
  • Pronominer
  • Talord
  • Nominale former af verbet
  • Verbalsystemet
  • Vokalsvækkelser og konsonantklynger

13. september

  • Læs igen siden om Carmen Arvale. I første time vil vi diskutere teksten, fortolkningen og etymologierne.
  • Læs Birgit Anette Olsen. 1988. The Proto-Indo-European Instrument Noun Suffix *‑tlom and its Variants. Historisk-filosofiske Meddelelser 55. Det Kongelige danske Videnskabernes Selskab. København: Munksgaard. Den vil vi diskutere i anden time, med særligt fokus på de latinske eksempler. I kan jo også tænke over, om der er noget input i artiklen til jeres fylogenetiktimer.

20. september

27. september

Vi enedes om, at vi fra nu af læser tekst hver anden gang og beskæftiger os med udvalgte emner hver anden gang. Til næste gang er emnet de aspirerede lukkelydes udvikling, og hvad vores analyse af deres udvikling betyder for BAOs teori om laryngalmetatese.

Vi læser:

  • Kapitel 16 i Michael Weiss. 2009; 2020. Outline of the historical and comparative grammar of Latin. Ann Arbor, MI & New York, NY: Beech Stave.
  • Afsnit 2.1 (s. 744–745) i Gerhard Meiser. 2018. The phonology of Italic. In: Jared Klein, B. D. Joseph, Matthias Fritz & Mark Wenthe (ed.), Handbook of Comparative and Historical Indo-European Linguistics 2. Berlin: De Gruyter Mouton.
  • Afsnit 7.2 (s. 95) og 7.4 (s. 101) i Gerhard Meiser. 1998. Historische Laut- und Formenlehre der lateinischen Sprache. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

4. oktober

  • Plautus Aulularia., første akt, linje 50–60 (Loeb-udgaven)
  • Teksten ligger også her, med enkelte glosseringer
  • Etymologi: find eksempler i teksten på, hvordan de stemte, aspirerede luykkelyde har udviklet sig i latin.
  • Notér om de ord I har slået op, forekommer i de sabelliske sprog, og om de sabellsiek former opfører sig regelmæssigt efter de sabelliske lydlove der nævnes i Gerhard Meiser. 2018. The phonology of Italic. In: Jared Klein, B. D. Joseph, Matthias Fritz & Mark Wenthe (ed.), Handbook of Comparative and Historical Indo-European Linguistics 2. Berlin: De Gruyter Mouton.

11. oktober

Som et forsøg udvider vi undervisningen med en time, så den nu ligger fredag 12–15. Vi kan evaluere og gå tilbage til 13–15, hvis det viser sig, at det ikke passer så godt.

Første time gennemgår vi den del af Aulularia vi ikke nåede sidst; dernæst diskuterer vi:

  • Michael Weiss. 2022. Italic. In: Thomas Olander (ed.), The Indo-European language family: A phylogenetic perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 114–134.

(18. oktober)

25. oktober

  • Aulularia, 1. akt, linje 60–73
  • Jens Elmegård Rasmussen. 1999 [1996]. The origin of the Latin gerund and gerundiveSelected papers on Indo-European linguistics: With a section on comparative Eskimo linguistics 2. Copenhagen: Museum Tusculanum, 588–596. Original publication: Copenhagen Working Papers in Linguistics 4, 149–159.

1. november

8. november

15. november

22. november

29. november

6. december

13. december

Eksamen

Uddrag af studieordningen